Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Študenti Strojníckej fakulty STU zostrojili vlastné formuly

28. 11. 2013

Logo Rádia Regina(22. 10. 2013; Rozhlasová stanica Regina; Žurnál Rádia Regina; 17.00; por. 15/15; MICHALKA Ctibor)

Marek PIVOLUSKA, moderátor: Formuly vlastnej výroby dnes predstavili v Trenčíne študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Stroje dali dohromady sami a súťažia s nimi na pretekoch svetovej univerzitnej série. Prinášajú im pritom nielen športový úspech. Konštrukčné nápady im aj otvárajú dvere k lepšiemu zamestnaniu.

Ctibor MICHALKA, redaktor: Študenti priviezli do Trenčína formuly hneď tri. Elektrickú, benzínovú a úspornú s futuristickým dizajnom. Dať dohromady napríklad tú s elektromotorom, trvá podľa jedného z konštruktérov Rastislava TOMANA takmer rok.

Rastislav TOMAN: Je to teda čisto študentský projekt. Musíme si to celé odmanažovať, zohnať peniaze na ten projekt, musíme si to sami navrhnúť, sami postaviť. To znamená, je to podľa toho, čo aj Ján Amos Komenský hovoril – škola hrou.

C. MICHALKA: Ich mašina dokáže zrýchliť na sto kilometrov za hodinou za necelé štyri sekundy, maximálnu rýchlosť má až 175 km/h. A napriek oklieštenému rozpočtu, dokáže konkurovať tým najlepším.

R. TOMAN: Takéto auto v tých slovenských podmienkach vyjde niekoľko desiatok tisíc eur, avšak naši kolegovia zo zahraničných univerzít častokrát dosahujú rozpočty okolo pol milióna, milióna eur.

C. MICHALKA: Ich jazdci majú aj podstatne väčšie tréningové možnosti. Napriek tomu sa pilot našej elektroformuly Peter VOJTIČKA nesťažuje.

Peter VOJTIČKA: Tá práca na tom je určite náročná, ale keď už to jazdí a všetko sa darí a všade na súťaži, keď sa do toho posadí, tak je to úžasný pocit. Treba mať samozrejme pre to cit, lebo je to dosť namáhavé na ruky a má to dosť veľký výkon.

C. MICHALKA: Úsporná formula funguje tak, aby na jediný liter paliva prešla čo najdlhšiu vzdialenosť. Tomu podľa spolukonštruktérky Beáty FUKASOVEJ zodpovedajú čo najľahšie komponenty. Napríklad kolesá z bicykla či špeciálny motor.

Beáta FUKASOVÁ: Tento motor sa používa v krovinoreze. My sme na súťaži museli jazdiť na neopravenom motore a na ňom sme prešli sto kilometrov, ale podľa nás by sa dalo prejsť na tomto autíčku z Bratislavy do Košíc.

C. MICHALKA: V konečnom dôsledku však nejde len o súťažné výsledky. Nápady slovenských študentov sú totiž magnetom pre renomované firmy, ktoré im tak ponúkajú špičkové zamestnanie. Ešte raz Rastislav TOMAN.

R. TOMAN: Čo sa týka bývalých členov tímu, väčšina z nich už vlastne pracuje v zaujímavých firmách. S ponukami vôbec nie je problém. Už boli aj firmy, ktoré nám ponúkali spoluprácu. Avšak my sa hlavne teraz venujeme vývoju tohto nášho auta."

C. MICHALKA: Čo podľa neho budú už formuly piatej generácie. Ctibor MICHALKA, RTVS.

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis vysielania)

(MB)

 

Tlač    
Facebook Twitter LinkdeIN

TECH INNO DAY 2019

Správa o podpore transferu technológií za rok 2018

Spolupráca s UVP TECHNICOM

Videotip

Využívate služby Národného portálu pre transfer technológií?

Áno - 50%
Nie - 49%

Podporujeme výskumné aktivity na Slovensku / Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ
Národná infraštruktúra pre podporu transferu technológií na Slovensku - NITT SK