Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Tradičné a inovatívne v automobilovom priemysle

18. 05. 2015

Televízna stanica TA 3_logo

(29. 04. 2015; Televízna stanica TA 3; Biznis; 20.45; por. 1/1; Daniela Piršelová)

Daniela Piršelová, moderátorka:  „Umením nie je vždy uvariť iba niečo nové, ale tiež zachovať tradíciu v rovnakej kvalite a vhodne primiešavať inovácie. Tie by mali uspokojiť chuťové poháriky dlhoročných gurmánov, no zároveň prilákať verných nováčikov. Túto gurmánsku alchýmiu sa pokúsime priniesť dnes večer do automobilového priemyslu. Predstavím vám značku, ktorá napísala skutočne veľkú kuchársku knihu. Verím, že vám bude chutiť. Vitajte pri Biznise a pekný večer.  Mojím hosťom je dnes večer Christoph von Tschirschnitz, ktorý je prezident BMW Group pre strednú a východnú Európu. Vitajte, pekný večer.

Pre ľudí, ktorí poznajú, pre vašich zákazníkov, ktorí sú dlhoroční zákazníci vašej značky, určite poznajú aj históriu, napríklad motocykel R 32 z roku 1923, ktorý bol šampión pretekov, alebo letecké motory vašej značky, vďaka ktorým v roku 1927 lietadlá prekonali 29 svetových rekordov. Takže aj toto sú také tie historické začiatky značky, s ktorými sa spájajú aj významné mená, ako napríklad Karl Raab či Franz Joseph Pop, ktorí v roku 1917 boli pri založení vašej firmy alebo teda Bayerischen Motorenwerke v Mníchove. Ono ani je nie tak úplne možno netradičné, že mnohé firmy z automobilového priemyslu začínajú teda úplne iným spôsobom, čo zaujíma však je, že si nie každá firma dokáže udržať svoj status, napríklad 99 rokov, ako tá vaša."

Christoph von Tschirschnitz, prezident BMW Group pre strednú a juhovýchodnú Európu (simultánne tlmočenie z angličtiny, hosť v štúdiu):

„Samozrejme, vaša otázka kladie dôraz na to, ako naša spoločnosť môže byť taká úspešná tak veľa rokov, a samozrejme, myslím si, že náš hlavný faktor úspechu je inovácia. Takmer sto rokov sa naši inžinieri snažia vytvoriť tie najlepšie produkty, či už sa bavíme o motocykloch, motoroch alebo vozidlách. A podarilo sa nám zachovať našu značku skutočne v dobrom tvare aj tým, že sa snažíme skutočne dizajnovať nové produkty. A to v kombinácii so silnou značkou, zanietením za silnú značku, skutočne úspech našej značky, a takisto to dosiahli mnohé generácie manažérov, ktoré nás dostali dnes na túto silnú pozíciu tým, že sme BMW číslo jeden, prémiový výrobca na svete."

Daniela Piršelová: „Vy ste spomínali „tradícia“, spomínali ste aj „tradícia verzus inovácia“. To je to, čo ma zaujíma, pretože takmer za sto rokov sa pre túto značku stali charakteristické určité symboly, ako príťažlivý športový dizajn, naozaj silný výkon, je to symbol luxusu, komfortu, a na druhej strane sa držíte stále aj určitých tradícií, ako napríklad pohon zadných kolies alebo stále rovnaký symbol, rovnaká značka, to znamená vrtule na pozadí bavorských farieb. Zaujíma ma, čo teda znamená pre človeka z firmy, ktorá má už takú dlhú tradíciu, čo znamená tradícia a inovácia doslovne?"

Christoph von Tschirschnitz: „Myslím si, že tradícia a inovácia nie sú termíny, ktoré by si odporovali. Práve sa pekne dopĺňajú, a čo je tajomstvo, ktoré je za tým skryté. Jedna vec je, že naši zákazníci sú skutočne nároční, chcú mať tie najnovšie technológie, vhodný dizajn, takže stále musíme prichádzať s inováciami. Na druhej strane máme už dlhú tradíciu a tradícia znamená takisto pridanú hodnotu. Je to ako DNA, v ktorej máme niektoré silné faktory úspechu, napríklad dizajn, každý BMW má určitý dizajn, ktorý si zachovávame už dlhé dekády, dlhé desaťročia. Máme dizajnové prvky, ktoré nazývame napríklad..., ktoré sú už dlhé generácie rovnaké, ale princíp dizajnu je rovnaký, ale tie konkrétne najnovšie inovácie sú tiež veľmi dôležité. Takže vývoj, evolúcia a na druhej strane, keď sa rozprávame o inžinierstve, BMW skutočne musí mať pocit ako BMW, naši inžinieri sa snažia urobiť náročnú prácu, BMW je skutočne vozidlo, ktoré či pred dvadsiatimi rokmi či pred desiatimi rokmi, teraz alebo aj o desať rokov, keď ho budú naši zákazníci šoférovať, musia skutočne mať pocit, ako v ozajstnom BMW, alebo Mini, alebo v Rolls Royce. Takže táto DNA je súčasťou tradície, ale samozrejme vďaka inováciám sa jej podarilo vyvinúť do lepšieho tvaru a lepšieho statusu."

Daniela Piršelová: „Opäť spomínate už aj chute a taký vývoj zákazníkov, a to je to, čo ma zaujíma napríklad teraz, trošku takej tej psychológie za značkou. Keď sa človek pozrie na BMW, tak mal by za tým vidieť mladých ľudí, športových ľudí, dynamických a určité sebavedomie, takže zaujíma ma, aký je typický zákazník pre vašu značku?"

Christoph von Tschirschnitz: „Takže, typický zákazník, na toto je veľmi ťažké odpovedať. A prečo? Pretože máme zákazníkov z rôznych krajín a rôznych kultúr. Máme zákazníkov v rôznom veku. Máme zákazníkov takisto pre modely BMW alebo pre modely Mini. Čiže máme skutočne veľmi veľkú škálu typov zákazníkov, ale sú tu niektoré veci, ktoré ich spájajú. Naši zákazníci milujú autá, milujú prvotriedne autá, majú veľmi radi dizajn týchto modelov a chcú mať vozidlá, za ktorými sa cítia skutočne dobre, keď ich šoférujú. Čiže, keď si zákazník, ktorý si kúpi model 1, alebo si kúpi iný model, oni skutočne očakávajú, že budú mať pocit, ako keď jazdia vozidlá tejto značky. Potrebujú fantastický zážitok z jazdy a takisto je to aj pri motocykloch, keď sa o nich rozprávame. Čiže toto je vec, ktorá všetkých spája, a samozrejme zákazníci majú iné požiadavky, keď žijú v Číne alebo v Európe alebo v Spojených štátoch, takže ich želania sú trošku rozdielne, a myslím si, že bod, v ktorom sa všetci stretávajú, je značka, dizajn a pocit z jazdy."

Daniela Piršelová: „Vaša značka je spoločne aj s Mini a Rolls Royce vedúcim prémiovým výrobcom automobilov a motocyklov, ako sme spomínali, na svete. Pozrime sa teda trošku na čísla, ktoré takisto hovoria o úspechu a o určitej tradícii aj možno povedať. Naschvál som vybrala čísla za rok 2013, aby sme to mohli poprípade porovnať s aktuálnymi číslami, takže 2 milióny predaných áut, je to historicky najvyšší predaj za rok 2013. Ohľadne zisku 7,9 miliárd eur, 29 výrobných závodov po celom svete a možno zo zaujímavostí pre vás, napríklad fan page BMW na Slovensku na Facebooku má vyše 100 tisíc slovenských návštevníkov, ktorí ju teda naozaj milujú. Tak možno na porovnanie aj aktuálne čísla."

Christoph von Tschirschnitz: „Čiže začnime sa rozprávať najprv o téme Facebooku pretože je to niečo, čo skutočne môžeme ihneď vidieť. BMW Slovensko na Facebooku už presiahlo číslo 111 tisíc fanúšikov, čiže je už trošičku viac, ako číslo, ktoré ste spomenuli v roku 2013, takže väčšina Slovákov, sa im táto naša značka páči a lajknú ju na Facebooku. Čo sa týka finančného úspechu, áno, máme už čísla za rok 2014, mali sme tlačovú konferenciu, máme už za nami a 13. mája budeme mať stretnutie akcionárov a vieme, že už prekonáme dva milióny predaných vozidiel, obrat je viac ako 80 miliárd eur, a čo sa týka zisku, môžeme povedať, že od roku 2013 nastal opäť nárast, a to je 28,7 miliárd pred zdanením. Čiže čo sa týka finančne, spoločnosť je skutočne zdravá a okrem toho, čo sa týka zákazníkov, sme číslo jeden za rok 2014 v prémiovom segmente... na celý svet. A rozprávali sme sa o tom už na začiatku, 99 rokov, budúci rok 100 rokov, toto bude skutočne pokračovať."

Daniela Piršelová: „Opýtam sa opäť k téme inovácie, lebo s tým súvisia napríklad aj nové technológie, najmä téma elektromobility a ekológie, ktorá sa čím ďalej, tým viacej skloňuje aj v rámci firemnej kultúry, možno alebo vo výrobe vôbec. Typické škandinávske krajiny, ale aj Spojené štáty americké, sú príkladom toho, ako môže, napríklad elektromobilita vyzerať aj s podporou štátu, aj so záujmom a dopytom zo strany zákazníkov, aj v rámci vybudovanej infraštruktúry. Aký je postoj váš a vašej spoločnosti k ekológii, k elektromobilite a zvlášť, najmä teda pre strednú a juhovýchodnú Európu?"

Christoph von Tschirschnitz: „Je to veľmi rozdielne, pretože ako ste spomenuli, napríklad škandinávske krajiny, napríklad Nórsko, majú skutočne silnú finančnú podporu zo strany krajiny, takisto sú to ľudia, ktorým sa veľmi páči, že môžu šoférovať elektrické vozidlo, môžu ho šoférovať takisto v pruhu pre autobusy, môžu parkovať zadarmo a toto je dôvod, prečo sú elektrické vozidlá tak veľmi obľúbené v Nórsku. Takisto, keď spomeniem Holandsko. Takisto tam funguje podobný systém. Keď sa zameriame na strednú a východnú Európu, nemáme až takú veľmi silnú podporu, či už ide o financie alebo ďalšie výhody, preto táto elektromobilita nie je až tak veľmi obľúbená. A ďalšia vec, ktorá je veľmi dôležitá, keď by sme chceli v Európe skutočne urobiť propagáciu elektrickým vozidlám, potrebuje to skutočne silnú politickú podporu a finančné výhody pre užívateľov týchto vozidiel. Čo je veľmi zaujímavé, raz, keď si už zákazník sadne napríklad do modelu BMW i3, je sčasti elektrické, emisie sú na nule, ale zákazníci sú zároveň fascinovaní pocitom z jazdy, pretože toto elektrické vozidlo je veľmi silné, akcelerácia je veľmi silná, takže keď šoférujete elektrické vozidlo, nič vám tam nechýba, čo sa týka pocitu z jazdy."

Daniela Piršelová:  „Posledná otázka možno vyznie trošku všeobecne, ale hľadám skôr za tým určitú stratégiu vašej spoločnosti do budúcna. Hovorili sme si o takmer sto rokoch - inovácie, tradície, chute zákazníkov, snaha vyhovieť a nájsť vždy to najlepšie. Kde vidíte vašu spoločnosť o päť, o desať rokov? Aké budú potreby zákazníkov o päť, o desať rokov, akým spôsobom sa bude snažiť firma prispôsobiť týmto potrebám?"

Christoph von Tschirschnitz: „Ako sme sa bavili už predtým, byť výrobcom vozidiel, to je skutočne neustála výzva. BMW Group sa označuje ako spoločnosť, ktorá sa stará o mobilitu. Áno, vyrábame vozidlá, vyrábame motocykle, ale okrem toho ponúkame aj mnoho služieb pre mobilitu. Jeden z príkladov by mohlo byť súčasné zdieľanie vozidiel s názvom Tride Now, ktoré funguje napríklad vo Viedni, funguje to tak, že si môžeme požičať vozidlá a zdieľať ich, čiže si nemusíme kúpiť vozidlo nastálo, iba si ho prenajmete na krátky čas, napríklad iba na pár minút. Iba šoférujete od bodu A do bodu B, máte špeciálnu kartu. Vďaka tejto karte sa dostanete dovnútra do auta, môžete ho naštartovať a odviezť sa, kam potrebujete. A tento koncept zdieľania vozidiel je veľmi úspešný, ale nie tiež pre úplne všetkých. Takisto ponúkame službu, ktorá sa volá Connected Drive, ktorá je súčasťou každého modelu našej značky, a tento systém nám ponúka informácie o dopravných zápchach, o tom, ktorá cesta bude najefektívnejšia, čiže tieto služby, ktoré ponúkame, sú stále viac a viac dôležitejšie, a samozrejme celá táto funkcia connectivity, môžeme si tam pripojiť telefón, môžeme telefón nabiť, čiže všetky tieto elementy sa stávajú stále dôležitejšími a dôležitejšími. Strategicky ste sa ma spýtali, ako to bude o päť rokov. Teraz vlastne prinášame vozidlá, ktoré budú na cestách o päť rokov, ako viete, o chvíľu budeme mať dva nové modely, takže ďalších päť alebo šesť rokov ich budete už vídať na cestách, a plus k tomu bude ešte všetok servis, ktorý som pred chvíľou spomenul, čo vám zabezpečí, že keď budete šoférovať vozidlo, nebude to len príjemnejšie, ale aj jednoduchšie."

Daniela Piršelová: „Ďakujem veľmi pekne za vašu účasť, že ste prišli, a za veľmi zaujímavú a inšpiratívnu tému. Prajem vám, nech sa vám darí a vašej spoločnosti a nech máte veľa spokojných zákazníkov.  Mojím hosťom bol Christoph von Tschirschnitz, prezident BMW Group pre strednú a východnú Európu."

 

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis relácie)

(MB)

Kľúčové slová:
technológia

Priemyselné odvetvia:
Automobilový priemysel

Tlač    
Facebook Twitter LinkdeIN

TECH INNO DAY 2019

Správa o podpore transferu technológií za rok 2018

Spolupráca s UVP TECHNICOM

Videotip

Využívate služby Národného portálu pre transfer technológií?

Áno - 50%
Nie - 49%

Podporujeme výskumné aktivity na Slovensku / Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ
Národná infraštruktúra pre podporu transferu technológií na Slovensku - NITT SK